header

header

Friday, January 24, 2014

වස්තු පාදක පද්ධති සංවර්දනය-5

ක්ලාසස් සහ ඔබ්ජෙක්ට්ස්(classes and objects)
OOP විසින් අබ්ස්ට්‍රක්ෂන් හා එන්කැප්සියුලේෂන්(OO සංකල්ප) නිරුපනය කිරීම සදහා ක්ලාසස් හා ඔබ්ජෙක්ට්ස් යොදාගනියි.රියල් වර්ල්ඩ් එකේ අපි දකින යම් එන්ටිටි එකක්(අබ්ස්ට්‍රක්ෂන් එකක්) OOP සමග මැප්(map) කරන ආකාරය රුප සටහනෙන් දැක්වේ.මේ අනුව ගත්තම ක්ලාස් එකක් කියන්නෙ ඔබ්ජෙක්ට්ස් ගණනාවක් හදාගන්න පුළුවන් ස්ට්‍රක්චර්(structure) එකක්.ක්ලාස් එකක් තුල දත්ත(ඩේටා වෙරියබ්ල්ස් වලින්) හා ඔපරේෂන්ස් අන්තර්ගත වෙනවා.ජාවා වස්තු පාදක ක්‍රමලේකනය ගැන අපේ සහෝදරයෙක් ලියපු හොද සටහනක් තියෙනවා මේ ලින්ක් එකේ.ඒකත් කියවලා බලන්න.
http://javaxclass.blogspot.com/2010/05/java-i.html
ක්ලාස් එකක් කියන්නෙ ඩේටා ටයිප් එකක් නිසා ඒක කෙලින්ම මැනිපියුලේට්(manipulate) කරන්න බැහැ.පහත උදාහරණය බලන්න.
"ඇපල් කියන්නෙ පළතුරක්"
එතකොට මෙතන  පලතුර කියන්නෙ ක්ලාස් එකක් හැටියට ගන්න පුළුවන්.ඇපල් කියන්නෙ  ඔබ්ජෙක්ට් එකක් වගේ.ඇපල් කියන්නෙ එක පලතුරු වර්ගයක් විතරයි.ඒවගේම ඔබ්ජෙක්ට් එකක් කියන්නෙත් ක්ලාස් එකේ එක අවස්ථාවක්(instance)එකක් විතරයි.
හරි මන් හිතනවා ක්ලාස් හා ඔබ්ජෙක්ට් අතර වෙනස දැන් පැහැදිලි ඇති කියලා.
ඔබ්ජෙක්ට් එකකට තියෙනවා විශේෂ ලක්ෂණ තුනක්.පලවෙනි එක තමයි ගතිගුණ(properties).එකෙන් ඔබ්ජෙක්ට් එකේ අභ්‍යන්තර තත්වය(internal state) පවත්වාගෙන යනු ලබනවා.ඊලගට ඔපරේෂන්ස්.ඔබ්ජෙක්ට් එකට අවශ්‍ය ක්‍රියාකාරිත්වය ලබා දෙන්නේ එමගින්.අවසානෙට ඕනෙම ඔබ්ජෙක්ට් එකට යුනික් අයිඩන්ටිටි(unique identity) එකක් තියෙනවා.ප්‍රොපටීස් හා ෆන්ක්ෂන්ස අතර තියෙන සම්බන්දය මේ විදියට අදුනගන්න පුළුවන්.ෆන්ක්ෂන්ස් මගින් එහි ප්‍රොපටීස් පාලනය(control) කරනු ලබනවා.ෆන්ක්ෂන් එකක ප්‍රතිපලය රදා පවතින්නේ ඔබ්ජෙක්ට් එකක ප්‍රොපටීස් මත.ඒවගේම ප්‍රොපටීස් මගින් ඔබ්ජෙක්ට් එකේ හැසිරීම තීරණය කරනු ලබනවා.උදාහරණයක් විදියට කාර් කියන ක්ලාස් එකේ තිරිංග තත්වය කියන ප්‍රොපටි එක ගනිමු.තිරිංග හරියට වැඩ කරන්නේ නැත්තම් ප්‍රතිපලය ගැන තීරණයක් ගන්න බැහැ.

පසුවදන.......................
වස්තු පාදක පද්ධති සංවර්දනය පිලිබදව ගෙන ආ ලිපි මාලාව මෙයින් නිම කිරීමටයි,මේ සුදානම.අපේ මාතෘකාව අයත් වෙන්නේ රුහුණු විශ්වවිද්‍යාලයේ පරිගණක උපාධි පාඨමාලාවේ පළමු වසර දෙවන සිමෙස්ටරයට.එතනදී අප මේ කතාකල OOA/OOD අමතරව UML/UP වල මුලික කරුනුත් සාකච්චා කළා.ඇත්තටම අපි මෙතනදී කතාකලේ ඉතාම කෙටියෙන් මුලිකම කරුණු ටිකක්.නමුත් මම
හිතනවා,නවකයෙකුට ආරම්බයක් හැටියට මේ ටික වුනත් ලොකු හයියක් වේවි කියලා.මේ කොර්ස් යුනිට් එකේදී අපිට රෙකමන්ඩ් කරපු අතිරේක පොත් දෙක තමයි,
Grady Booch - Object-Oriented Analysis and Design With Applications, 2nd EDITION
Applying UML and Patterns by Craig Larman
මේ පොත් ගැනත් යමක් සදහන් කලොත් පලවෙනි පොත නම් ටිකක් අමාරුයි තේරුම් ගන්න.දෙවෙනි පොත නම් ගැටළුවක් නැහැ,සාමාන්‍ය ඉංග්‍රීසි දැනුමකිනුත් තේරුම් ගන්න පුළුවන්.හරි එහෙනම් ගිහින් එන්නම්.තවත් පරිගණක පාඩමකින් යලි හමුවෙමු.

No comments:

Post a Comment